Sinds 2020 is er sprake van een onvoorspelbare reizigersmarkt, met name door de coronacrisis,. Met noodgrepen, zoals de motie Bikker en de motie Krul in 2023, is de afgelopen jaren de noodzakelijke financiële stabiliteit gerealiseerd. Voor de jaren vanaf 2025 is met de gevolgen van de onderwijsdeal een compenserende oplossing voor de afgenomen opbrengsten uit het studentencontract echter niet meer voorhanden.
Het is in het belang van alle betrokkenen - reizigers, studenten, onderwijsinstellingen en de OV-sector als geheel - om daarom snel tot een oplossing te komen. Het Studenten Reis Product (SRP) vormt een essentiële pijler van het Nederlandse OV-systeem. Dagelijks maken honderdduizenden MBO-, HBO- en WO-studenten gebruik van het OV. Het SRP-contract vertegenwoordigt jaarlijks ruim een miljard euro, bijna een kwart van de totale opbrengsten van de OV-sector.. Deze inkomsten zijn daarmee cruciaal voor de instandhouding van ons OV-netwerk. Een verstoring van dit evenwicht zal verstrekkende gevolgen hebben voor alle reizigers.
De provincies, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en Vervoersregio Amsterdam (VRA) dringen daarom aan een duurzame oplossing voor de financiering vanaf 2025, om gedwongen tariefstijgingen te voorkomen en een toegankelijk en betaalbaar OV voor iedereen te waarborgen.