Doorfietsroutes zijn ontworpen om fietsers een vlotte, veilige en comfortabele verbinding tussen steden en dorpen te bieden. Deze brede, obstakelvrije fietspaden stimuleren het fietsgebruik voor woon-werkverkeer en schoolgaande jongeren. Provincies spelen een cruciale rol bij de totstandkoming van deze routes. Samen met gemeenten, vervoersregio’s en het Rijk investeren zij flink om het netwerk verder uit te breiden. Voor de komende vijf jaar is er gezamenlijk bijna € 650 miljoen gereserveerd om nog eens 1.000 kilometer doorfietsroutes aan te leggen.
Gezonder Leven en Minder Filedruk
Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat doorfietsroutes het fietsgebruik aanzienlijk verhogen. Ook toont een studie in Brabant aan dat 19% van de fietsers op Brabantse doorfietsroutes eerder de auto of het OV gebruikte, en dat 35% nu vaker de fiets pakt. Deze toename in fietsgebruik draagt bij aan minder filedruk, een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefstijl.
Extra Kilometers en Investeringen Nodig
Ondanks de gezamenlijke inspanningen blijft een structurele bijdrage van het Rijk noodzakelijk om de lange-termijnambities voor het doorfietsnetwerk te realiseren. De plannen reiken tot 2040, met als doel ruim 2.550kilometer extra doorfietsroutes aan te leggen.